1. Betona din erfarenhet inom området.

Med framväxten av utomhusträningsmarknaden och fitspo Instagram-profiler behöver du inte alltid ett branschcertifikat för att arbeta inom sport- och fitnesssektorn nu för tiden.

Men om du vill öka dina chanser att bli anställd bör du lyfta fram dina branschrelaterade kvalifikationer på ditt CV så mycket som möjligt.

Det finns några alternativ för att åstadkomma detta.

Till att börja med, om du har mycket branscherfarenhet, kan du lägga till avsnittet “nyckeltalanger” eller “kärnkompetenser” precis under din profil för att lyfta fram dina relevanta färdigheter.

Punktmarkera alla branschkvalifikationer, certifieringar eller registreringar, såväl som eventuella ytterligare färdigheter som visar att du passar bra för jobbet.

Du kan också utöka din utbildningssektion för att inkludera mer information om din utbildning, kvalifikationer och träning. Se bara till att inkludera kvalifikationens namn, institution och avslutande år. Om du har en examen i sport eller fitness, titta på de specifika moduler som gäller för arbetet, och visa att du är kompetent för tjänsten.

2. Betona din erfarenhet.

Erfarenhet är mer benägna att ge dig ett jobb inom sport- och fitnessbranschen än kvalifikationer. Som ett resultat måste du se till att denna del är korrekt.

Om du har mycket allmän arbetslivserfarenhet kanske du vill dela upp din anställningshistorik i “konditionserfarenhet” och “annan erfarenhet.” Detta gör rekryterarens jobb mycket lättare när man ska ta reda på varför du är den bästa kandidaten för jobbet.

En annan metod för att få din erfarenhet att sticka ut är att fokusera på de viktigaste talangerna för dig och hoppa över de som inte är det.

Undersök jobbbeskrivningens behov och se till att ditt CV tillgodoser de flesta av dem. Anta att arbetsbeskrivningen är frågan och ditt CV är svaret.

Gå sedan igenom ditt CV igen för att se om det är något störande eller oanslutet; du kanske har råd att vara mindre specifik här. Skär dock inte för mycket, till exempel grundläggande roller, annars kommer du att irritera rekryteraren.

3. Identifiera förmågor som kan överföras.

När man utvecklar ett sport- och fitness-CV är det lätt att fastna i fällan att enbart fokusera på de hårda talangerna och erfarenheterna.

På grund av den här branschens B2C-karaktär är överförbara färdigheter mycket önskvärda. Som ett resultat, förbise inte de mjuka färdigheter du har förvärvat hittills, såsom kommunikation, lagarbete och organisation.

4. Visa ditt värde genom prestationer

Att lista dina färdigheter och förmågor är fördelaktigt eftersom det informerar rekryteraren om dina expertområden.

Men om du vill sticka ut som kandidat, backa upp dina argument med fakta, siffror och statistik när det är möjligt.

Du kanske har “arbetat med kunder”, men hur många har du haft att göra med? Vad exakt gjorde du? Vad upptäckte du? Vad har du åstadkommit? Har du några referenser? Varför är denna information så värdefull för dig?

Gör dina påståenden och färdigheter så specifika som möjligt, eftersom resultaten kommer att kvantifiera dina prestationer och ge konkreta skäl att be dig om en intervju.

5. Få det att se perfekt ut.

Du kanske har inkluderat alla nödvändiga detaljer, men det är osannolikt att du kommer längre i ansökningsprocessen om inte ditt CV är visuellt tilltalande.

Om du vill att rekryterare ska läsa ditt CV fullständigt, se till att det är lätt att läsa och har rätt längd.

Börja med att välja ett enkelt typsnitt som Calibri eller Ariel. Använd sedan en teckenstorlek på 10 till 12 punkter för huvuddelen av ditt CV (rubriker kan vara lite större).

Ditt CV bör inte vara mer än två sidor långt. Mer eller mindre än så, och det kommer att verka oavslutat. Om du har problem med att passa in texten, experimentera med teckenstorlekar och sidmarginaler. För att skapa en polerad finish, se till att formateringen är konsekvent hela tiden.